Słowa mają moc, czyli copywriting od podszewki!

Jadąc do pracy, mijasz bilbordy, które łapią Twoje oczy warstwą wizualną i krótkim, dobrze skomponowanym hasłem. Idąc ruchliwą miejską ulicą, dostajesz parę ulotek o najnowszych kursach językowych i podejrzanych chwilówkach. Ktoś napisał te teksty, w taki sposób, że jednym spojrzeniem można pojąc całe ich sedno. Wracasz do domu po dniu pełnym wrażeń i przeglądasz strony internetowe – na każdej są teksty, te długie i te całkiem krótkie, a za każdym z tych słów kryje się właśnie copywriter. Copywriting to temat na czasie, poznaj go bliżej.

Słowa mają moc, czyli copywriting od podszewki!

Copywriting można najprościej opisać jako pisanie tekstów i sloganów reklamowych, a copywritera jako twórcę tych tekstów. Copywriting to przekazywanie treści w sposób atrakcyjny, którego podstawą jest własny, oryginalny punkt widzenia. Dobry tekst wydobywa z danego produktu jego liczne zalety, które na pierwszy rzut oka, wcale nie są oczywiste. Copy – w kontekście copywritingu oznacza po prostu tekst, który jest jedną z części składowych reklamy, a writing z ang. pisanie, tak więc copywriting można przetłumaczyć jako pisanie tekstów reklamowych. W praktyce copywriter pisze takie teksty, na jakie są zamówienia. Nie zawsze są to teksty czysto marketingowe. Zlecenia są różne – od długich tekstów specjalistycznych po krótkie spoty reklamowe czy treści projektowanych witryn internetowych.

Podstawą każdego dobrze napisanego tekstu jest:

  • oryginalność, czyli świeże spojrzenie nawet na temat, który był opisywany wcześniej już przez innych autorów,
  • zaprojektowanie i określenie celu pisania danego tekstu, który powinien stanowić rozwiązanie problemu i zawierać praktyczną w zastosowaniu wiedzę,
  • solidny research, czyli zebranie informacji i dokształcanie się,
  • znajomość grupy docelowej,
  • pewność siebie i odpowiedni ton tekstu,
  • pisanie oraz czytanie, co pomaga szlifować warsztat.

Tytuł, który przykuwa uwagę

Chwytliwe, krótkie slogany i tytuły pomagają zdobyć uwagę klienta. Często to właśnie one zostają w jego głowie na dłużej. Dobrze stworzony slogan czy tytuł powinien odnosić się bezpośrednio lub pośrednio, przez skojarzenie, do tematu, który chcesz poruszyć lub produktu, który chcesz zareklamować. Copywriter jest empatyczny – gdy piszesz, miej wyobrażenie swojego czytelnika. Pozwól odbiorcy utożsamić się z tekstem, który dla niego stworzyłeś i z myślą o jego potrzebach projektuj go tak, aby klient mógł łatwo odnaleźć treści, których szuka.

Dla copywritera nic nie jest nudne

Gdy masz do napisania tekst, którego temat Cię nie interesuje, jako copywriter musisz wzbudzić w sobie pragnienie znalezienia nowego spojrzenia na tematy, o których inni już się wypowiedzieli. Dlatego nawet w sytuacji, gdy dany produkt nie wydaje się na pierwszy rzut oka interesujący, po głębokim researchu, i tak wydobędziesz z niego coś, czego nikt inny nie zauważył, albo postawisz akcenty na innych cechach niż większość autorów. Jesteś albo chcesz zostać copywriterem? W takim razie wykreśl ze swojego słownika „nudę”!

Krok za krokiem do celu

Jedną z przydatnych metod tworzenia tekstu jest tworzenie go krok po kroku. Rób zarys artykułu w edytorze tekstu lub na kartkach papieru w notatniku, (który zawsze warto mieć przy sobie, bo nigdy nie wiadomo, kiedy do głowy przyjdzie najlepszy pomysł). Pisz różne teksty. Nie zamykaj się w jednej tematyce czy grupie docelowej i dostosowuj do nich język, którym się posługujesz. Większość odbiorców, zanim zdecyduje się przeczytać tekst, jedynie rzuca na niego okiem, dlatego dbaj o to, aby artykuł był uporządkowany, zwięzły i przejrzysty. Zaznaczaj poszczególne akapity, pamiętaj o tytułach, sloganach i pogrubieniach kluczowych fraz. Pamiętaj o prostym, sprawdzonym schemacie każdego tekstu: wstępie, rozwinięciu i zakończeniu, a jeśli trzeba, całkowicie go odwróć i zacznij od tego, co najistotniejsze.

Skup się na pracy

Gdy piszesz – skoncentruj się. Gdy wszystkie informacje i notatki są gotowe do ubrania w zdania, możesz odciąć się od niepotrzebnych bodźców i zająć pisaniem. W trakcie danej sesji pracy warto pozostać skupionym i nie rozdrabniać swojej uwagi na niepotrzebne w tym czasie czynności. Dopiero gdy całkowicie skierujesz uwagę na temacie pisanego tekstu, otoczenie i okoliczności zaczną być natchnieniem i przyniosą ciekawe rozwiązania na kolejne sesje pracy. Czytaj na głos lub odsłuchuj własne teksty. Przed publikacją czy wysłaniem tekstu do klienta odczekaj przynajmniej jeden dzień i jeszcze raz przeanalizuj artykuł. Warto korzystać z programów online, które wskażą Ci stylistyczne i ortograficzne błędy, które mogą uciec twojej uwadze.

„Nie można wyczerpać kreatywności. Im więcej jej używasz, tym więcej jej masz” – Maya Angelou

Podstawą dobrze napisanego tekstu jest pomysł, czyli wyjątkowe spojrzenie, twórcza wizja tego, jak powinien wyglądać artykuł. Daj sobie czas i zbieraj informacje – wtedy pomysły same przyjdą do Twojej głowy. W pisaniu kluczowa jest kreatywność i powiązana z nią intuicja, dlatego jak najwięcej czytaj, a czasami po prostu zrób sobie przerwę i udaj się na spacer w pięknych okolicznościach natury. Stawiaj sobie minimalistyczne, możliwe do osiągnięcia cele. Jeśli zdarzy Ci się gorszy dzień i zrobisz tylko to, co zaplanowałeś, będziesz zadowolony z wypełnionego zadania, a jeśli dzień będzie dobry głowa pełna pomysłów, a palce same będą stukać w klawiaturę – to satysfakcja będzie jeszcze większa.

Kryzys twórczy – i co teraz?

Świadomość podświadomego przetwarzania informacji jest pomocna w zażegnaniu odczucia kryzysu twórczego. Nie zniechęcaj się, gdy opuści Cię twórcza wena, a każde kolejne zdanie będzie wydawało się nieznośnym ciężarem. Pisz – słowo za słowem i zdanie za zdaniem oraz zdobywaj nowe informacje. Nie zatrzymuj się i idź dalej – skojarzenie za skojarzeniem, pomysł za pomysłem. Każde słowo przybliża Cię do sukcesu. Nie podążaj ślepo za ustalonymi regułami – miej przed oczyma swój własny cel i wizję.

Copywriting przyjazny przeglądarce Google

W sprzedaży najważniejsza jest relacja. Konsumenckie decyzje często tylko na pozór są racjonalne. Pod całą niezbędną marketingową podszewką przeważające dla sprzedaży produktu okazują się najczęściej relacje, uczucia, skojarzenia i sentymenty. Tekst na witrynie internetowej musi jednak „sprzedać” produkt nie tylko klientowi z określonej grupy odbiorczej, lecz również przeglądarce internetowej. SEO to optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Pozycjonowanie strony internetowej przez Google można wesprzeć tekstem stworzonym według zasad SEO. Dobierz odpowiednie słowa kluczowe, opracuj metatagi i w jasny, sprecyzowany sposób nazwij i opisz grafikę użytą w artykule, i najważniejsze – zachowaj umiar!

Copywriting dla czytelnika

Twoim głównym celem jest potencjalny klient, a nie robot czy algorytm. Dobrze jest tworzyć tekst przyjazny zarówno dla człowieka, jak i sztucznej inteligencji, ale nie wolno pisać dla przeglądarki kosztem odbiorcy. Zasady SEO są jak kruszonka na cieście, którym jest tekst. Nawet najlepsza kruszonka nie zmieni zakalca w smakowity, drożdżowy placek, ale dobra kruszonka doskonale podkreśli walory wypieku. Copywriting powinien łączyć w sobie marketingową funkcjonalność z językiem odpowiednim dla odbiorcy.

Pisać, pisać i jeszcze raz pisać

Aby nauczyć się pisać trzeba po prostu pisać, pisać i jeszcze raz pisać. Warto też czytać różnego rodzaju książki i teksty. W przypadku szlifowania warsztatu pisarskiego szczególną uwagę należy zwrócić na teksty, które są dla nas napisane wzorcowo. Warto szukać zdolnych autorów, których język po prostu do Ciebie trafia. Czytanie tekstów, które zachwycają swoim kunsztem, uczy odpowiedniego dobierania słów i stosowania reguł, o których czysto teoretyczne dywagacje nie podnoszą jakości tworzonych tekstów. Niektórzy mówią, że pisanie jest bardzo trudne. Pisanie na pewno jest wymagające, ale czy rzeczywiście jest aż takie trudne? Gdy spontanicznie mówisz na temat, który Cię interesuje, słowa same pojawiają się na twoim języku. Podobnie jest z pisaniem. Chwytliwy temat, najlepiej taki, który Cię interesuje, odpowiedni research i ćwiczenie warsztatu to droga do sukcesu i dobrze napisanego tekstu.

Celne hasło reklamowe zostanie w głowie klienta na dłużej, a dobrze sformułowany tekst jasno przedstawi mu zalety Twojego produktu. W SEO PARTNER tworzymy wyjątkowe strony internetowe. W zakres naszych usług wchodzi copywriting dostosowany do Twoich oczekiwań. Pozyskaj nowych klientów za pomocą profesjonalnej strony internetowej!

Dominika

Zapoznaj się z naszymi rozwiązaniami

Przygotowaliśmy coś specjalnego dla naszych klientów

Polecamy artykuły

Scroll to Top