Czym jest Social Media Marketing?

Przez
Hubert

Media społecznościowe pełnią wiele bardzo ważnych funkcji w życiu każdego z nas. Za ich pomocą rozmawiamy, nawiązujemy nowe znajomości, dyskutujemy na różne tematy czy nawet poszukujemy pracy lub kupujemy produkty. Można powiedzieć, że popularne media społecznościowe stały się swojego rodzaju „centrum Internetu”, w którym miliony użytkowników podejmuje wiele interakcji każdego dnia. Wraz z rozwojem Social Media ich potencjał dostrzegło również wiele firm. Możliwość stworzenia przykładowego FanPage, czyli strony poświęconej konkretnej tematyce daje wiele możliwości. Czym jest Social Media Marketing i jakie są jego zalety?

Social Media Marketing

Social Media Marketing jest jedną z form digital marketingu i oznacza ogół prowadzenia działań marketingowych w ramach serwisów społecznościowych. Działania marketingowe w obrębie mediów społecznościowych pozwalają na kreowanie wizerunku marki oraz tworzenia społeczności wokół niej. Dlatego bardzo ważne jest, aby treści były atrakcyjne i interesujące dla potencjalnego odbiorcy. Pamiętajmy również, że stworzenie strony marki w serwisie społecznościowym powinno mieć konkretny cel. W zależności od charakterystyki i celu prowadzenia, strony powinny być prowadzone w specjalistyczny sposób. Przykładowo, strona sklepu rowerowego nie będzie prowadzona tak samo jak strona placówki medycznej.

Termin marketingu mediów społecznościowych odnosi się głównie do największych funkcjonujących serwisów takich jak Facebook, Twitter, Instagram czy YouTube. Jednak to nie wszystko, bowiem można skutecznie prowadzić social media marketing przy wykorzystaniu np. blogów.

Aktualnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie jest Facebook i to w jego obrębie skupia się najwięcej działań marketingowych. Portal, z którego korzysta około 3 miliardów użytkowników na świecie jest również portalem oferującym najwięcej funkcji, również w kontekście biznesowym. Wraz z rozwojem serwisu Meta (dawniej Facebook Inc.) opracowała moduł Meta Business Suite, który jest tak na prawdę panelem administratora strony. Działania marketingowe na Facebooku skupiają się głównie na publikacji postów, do których można dołączać grafiki, zdjęcia czy materiały wideo. W ramach kampanii marketingowej w social mediach często wykorzystuje się również bardzo popularny portal Instagram, którego główna funkcjonalność opiera się na materiałach graficznych.

Dlaczego warto wdrożyć marketing na portalach społecznościowych?

Działania marketingowe na portalach społecznościowych niosą za sobą wiele korzyści. Jedną z najważniejszych jest budowanie wiarygodności marki. Posiadanie profilu w serwisie społecznościowym i aktywne publikowanie treści to doskonały sposób, aby przekonać do siebie odbiorców. Dzięki temu odbiorca zauważy, że marka dba o swój wizerunek i zależy im na kontakcie z klientem.

Drugą zaletą jest właśnie wspomniany kontakt z klientami. Przy wykorzystaniu standardowych technik marketingowych dotarcie do finalnego klienta może być bardzo długie i nieefektywne. Obecność w mediach społecznościowych umożliwia bezpośredni kontakt między klientem, a marką. Wielu klientów docenia ten fakt, co pozytywnie wpływa na odbiór marki oraz zwiększa szansę, aby odbiorca stał się naszym klientem.

Bardzo rzadko zdarza się, aby grupą odbiorczą marki byli „wszyscy”. Zazwyczaj są to mniejsze grupy osób, które posiadają konkretne zainteresowania lub potrzeby. Tradycyjne działania marketingowe jak np. roznoszenie ulotek to metoda, która dzisiaj już nie jest efektywna. Pod względem dotarcia do wyspecjalizowanej grupy odbiorców media społecznościowe nie mają sobie równych. Narzędzia biznesowe social media pozwalają na bardzo dokładne wskazać osoby, do których mają dotrzeć materiały – od wieku, przez zainteresowania, po miejsce zamieszkania. Każdy użytkownik wypełniając swój profil np. na Facebook’u podaje podstawowe informacje takie jak imię, nazwisko czy data urodzenia. Profil jednak można bardzo szeroko rozbudowywać dołączając informacje o zainteresowaniach, ukończonych szkołach, aktualnej pracy czy statusie. Te informacje są później wykorzystywane przez algorytmy, dzięki czemu możliwe jest dotarcie z naszymi treściami do konkretnych osób.

Niewątpliwą zaletą mediów społecznościowych jest również możliwość korzystania z zaangażowania odbiorców marki. Wierni fani marki z większą chęcią nawiązują kontakt z marką poprzez reagowanie na posty, komentowanie ich lub udostępnianie. Pamiętajmy, że każda aktywność użytkownika zwiększa nasze zasięgi. Osoba udostępniająca konkretny materiał pokazuje go swoim znajomym, przez co mamy szansę dotrzeć do większej ilości ludzi. Z tego względu należy pamiętać, aby treści od samego początku przykuwały uwagę odbiorcy.

Wszystkie działania marketingowe wewnątrz serwisu społecznościowego można odpowiednio kontrolować. Portale takie jak Facebook dają dostęp do wielu statystyk, gdzie można zobaczyć np. zasięg publikacji lub aktywność użytkowników. Pozwala to odpowiednio monitorować wszystkie działania i w bardzo szybkim tempie reagować.

Obserwuj Nas na Facebooku i LinkedIn oraz trojmiasto.pl, aby być na bieżąco z przydatnymi wpisami z zakresu marketingu, stron internetowych, technologii i biznesu!

Facebook
Pinterest
Twitter

O autorze

Hubert

Hubert

Więcej artykułów