Jak uniknąć najczęstszych błędów w Google Analytics?

Mimo, że Google Analytics jest dzisiaj jednym z najbardziej popularnych narzędzi internetowych, służących do pomiaru wielu cennych parametrów związanych z ruchem użytkowników – wciąż sporej liczbie osób zdarza się popełniać podstawowe błędy, które wpływają na całokształt statystyk. W ramach tego, aby uniknąć niewymiernych wyników i zadbać o prawidłową optymalizację konta, podpowiemy Ci w jaki sposób poprawnie skonfigurować niezbędne opcje znajdujące się w panelu. Szczegółowe poznanie tego narzędzia jest niezastąpionym rozwiązaniem, które przyczynia się do wyższego wyniku jakości zbieranych danych.

Sprawdź czy globalny tag witryny jest poprawnie zaimplementowany

Zacznijmy od najważniejszego – zbieranie danych opiera się na prawidłowo osadzonym tagu śledzenia. Jeśli nie umieścimy go na każdej z podstron, ograniczając się jedynie do strony głównej, będziemy dostarczać dane z miejsc, gdzie znajduje się kod. Ważnym zatem jest, aby skontrolować zaglądając w zakładkę z odwiedzanymi stronami czy przypadkiem nie mamy braków w informacjach, a w statystykach pojawia się tylko strona główna – mamy wtedy jasny sygnał, że śledzenie nie znajduje się wszędzie, gdzie jest taka konieczność.

Brak skonfigurowanych celów

W związku z tym, że każda strona internetowa firmy powstaje z określonych powodów i powinna być komplementarna z celami biznesowymi przedsiębiorstwa, platforma Google Analytics oferuje nam szereg możliwości, dzięki którym nie ograniczamy się tylko i wyłącznie do wiedzy na temat ilości wizyt w obrębie witryny. Warto jest zadbać o to, żeby pozyskiwać znacznie więcej danych, za pośrednictwem bardziej skrytych funkcji znajdujących się w panelu administracyjnym. Istotna wiedza na temat skąd pochodzą użytkownicy strony www, którzy dokonali transakcji, będzie punktem odniesienia w planowaniu budżetowym na kolejne kampanie marketingowe. Aby utworzyć cele wystarczy przejść do zakładki administracja i wybrać z listy widoku opcję cele – to banalnie proste, a kluczowe w profesjonalnym raportowaniu.

Odpowiednie ustawienia widoków danych dla każdego konta

Kolejnym, a istotnym w zarządzaniu kontem mankamentem jest utworzenie 3 podstawowych widoków danych, do których będziemy się odnosić w zależności co chcielibyśmy zrealizować bądź sprawdzić. Kluczowym aspektem będzie zatem podzielenie widoków danych, dodając kolejno “nowy widok danych” odpowiednio je definiując:

Główny widok danych – nazwa witryny
Nieodfiltrowany widok danych – nazwa witryny
Testowy widok danych – nazwa witryny

Zarządzanie danymi w powyższych widokach staje się znacznie sprawniejsze i prostsze w obsłudze. Dzięki trójpodziałowi mamy możliwość wybrania odpowiedniego na dany moment widoku danych w zależności od naszego celu przewodniego: czy potrzebujemy sprawdzić statystyki wraz z zastosowanymi filtrami i wykluczonym ruchem wewnętrznym czy może przetestować nowe zmiany, które będziemy chcieli zastosować w przyszłości w widoku głównym. Uporządkowanie widoków to podstawa w drodze do skutecznego zarządzania kontem, a także otwarcie drzwi do uniknięcia wielu błędów.

Brak skonfigurowanych filtrów

Nonsensem byłoby analizowanie za każdym razem wszystkich danych na raz, dlatego właśnie mamy możliwość zastosowania wybranych filtrów w zależności co chcemy uzyskać. Możemy wykluczyć ruch wewnętrzny (np. firmowe IP) czy uwzględnić ruch tylko dla sklepu e-commerce, bloga czy innej składowej. Dane odfiltrowane we właściwy sposób dają nam obraz wymiernych statystyk, które wykluczają niechciany ruch. Tak jak w przypadku omówionych powyżej celów, wystarczy przejść do zakładki administracja, a z listy widoku wybrać opcję filtry.

Istota wykluczenia ruchu wewnętrznego

Wspomniane już wyżej wykluczenie ruchu wewnętrznego będzie dobrym patentem na wyselekcjonowanie tej części ruchu, która nie jest “zainfekowana” przez ruch wewnętrznoorganizacyjny czy będący ruchem firm współpracujących nad stroną www. Jest to jeden z podstawowych filtrów, o którym należy pamiętać podczas konfiguracji konta Analytics. Filtrów użyjemy zatem w widoku głównym, a w widoku nieodfiltrowanym będą niewyselekcjonowane dane włożone do jednego worka.

Brak śledzenia wyszukiwań w witrynie

Zdarza się, że większość stron internetowych, a w szczególności sklepów e-commerce, w których jest to konieczne – posiada wyszukiwarkę wewnętrzną, która jest pożytecznym narzędziem do poznania bliżej naszych użytkowników i ich person zakupowych. Za pomocą śledzenia wyszukiwań w witrynie, możemy pozyskiwać cenne dane nie tylko z zakresu przeglądanych stron, a tego co ktoś w danym momencie szuka na stronie. Dowiadujemy się jakie produkty internauci najczęściej wyszukują na stronie za pomocą wyszukiwarki wewnętrznej. Im więcej przydatnych informacji możemy uzyskać, tym lepiej.

Brak skonfigurowanych zdarzeń

Zdarzeniem możemy nazwać kliknięcie w czat, numer telefonu czy przejście na zakładkę kontakt. Zbieranie wartościowych informacji o leadach jest niezbędnikiem w raportach analitycznych. Zdarzenia możemy skonfigurować za pomocą Google Tag Managera i śledzić jakie typy konwersji użytkownicy podejmują na stronie www.

Bliższe poznanie platformy Google Analytics sprawi, że twoje raporty analityczne wzniosą się na wyższy poziom, a dzięki tak wielu wyselekcjonowanym danym będziemy mieć rzetelny obraz wyników, a co najważniejsze? Będziemy wiedzieli jakie zmiany należy podjąć na naszej stronie! Lista związana z najczęstszymi błędami popełnianymi przez początkujących adminów jest oczywiście znacznie obszerniejsza, ale warto jest skupić się najpierw na tych basicowych praktykach.

Maja SEO PARTNER

Zapoznaj się z naszymi rozwiązaniami

Przygotowaliśmy coś specjalnego dla naszych klientów

Polecamy artykuły

Scroll to Top