Dlaczego warto wdrażać testy A/B w swojej firmie?

Wiele przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, jak ważne z punktu widzenia prowadzenia biznesu jest wdrażanie testów A/B. Badania preferencji użytkowników nieograniczające się jedynie do narzędzia jakim jest Google Analytics są dziś niezbędne, aby lepiej zrozumieć persony zakupowe internautów czy przeanalizować poprawność ścieżki zakupowej. Profesjonalny lejek sprzedażowy przekłada się w efekcie na wzrost konwersji, a poszukiwanie najlepszej opcji spośród możliwych wariantów przełoży się wkrótce na wyniki.

Testy A/B – czym właściwie są?

Jest to metodyka porównawcza kilku wersji projektu/produktu – w tym przykładowo strony internetowej czy jej elementu składowego, w której głównym założeniem jest odnalezienie wariantu najlepiej trafiającego w naszą grupę docelową odbiorców. Tego typu testy marketingowe znalazły zastosowanie przy wprowadzaniu zmian w obrębie stron www, tak aby ocenić ich efektywność i w konsekwencji stwierdzić, która przyniesie pożądane rezultaty w postaci wzrostu współczynnika konwersji. Content zawarty na stronie staje się priorytetowy. Zaczynając, musimy przeprowadzić badania, które dadzą nam obraz porównawczy aktualnie funkcjonującej witryny wraz z jej wersjami alternatywnymi.

Na wagę złota

Analizując wiele zmiennych musimy wybrać tę najbardziej skuteczną, unikalną opcję, która jest najwyraźniej atrakcyjna dla użytkowników. Dobrze jest też przeprowadzić w początkowej fazie działań szczegółowy audyt UX. Będzie on pomocnym sprawozdaniem przy prowadzeniu operacji marketingowych. Masa biznesów e-commerce decyduje się na zastosowanie testów A/B ze względu na rzetelny obraz wyników. Za pośrednictwem narzędzi internetowych mamy dziś szerokie możliwości przeprowadzenia testów – począwszy od Google Analytics mierzącego aktualny ruch na stronie, bieżący poziom konwersji, kończąc na takich narzędziach jak VWO, Optimizely.com. Dzięki takim udogodnieniom jesteśmy w stanie uprościć cały proces przeprowadzania testów A/B.

Testy A/B – zalety wdrożenia

Podkreślając, że tego typu analiza preferencji potencjalnych klientów jest stosunkowo niedroga, a zarazem daje wiarygodne wyniki badań – każda firma powinna potraktować sprawę poważnie. Bardzo często bywa, że „diabeł tkwi w szczegółach” w związku z czym jeden z elementów układu graficznego i nawigacyjnego strony, źle dopasowany nagłówek czy zbyt długi tekst przyczynia się do drastycznych zmian przekładających się na wyniki, a użytkownicy uciekają ze strony www z myślą, że już nigdy tam ponownie nie powrócą. Dlatego tak ważnym aspektem jest sprawdzenie czy nasze call-to-action w newsletterze będzie skuteczniejsze w formie linku czy może przycisku. Po czasie mierzymy czy wariant A czy może B przyniósł wyższy wynik procentowy w postaci konwersji. Co więcej, musimy zdefiniować dokładnie na jaki typ konwersji chcemy w efekcie wpłynąć na naszej stronie  – czy jest to może źle dobrana kolorystyka, szczegóły oferty czy skomplikowany proces zakupowy. Natomiast bardzo często bywa tak, że konieczna jest przebudowa całej witryny internetowej – natomiast w takim przypadku badając wiele zmiennych, warto jest zastosować technikę testów wielowymiarowych. Cały proces poszukiwania dogodnego rozwiązania, da nam obraz mówiący o hierarchii ważności elementów znajdujących się na stronie oraz połączy profil klienta wraz z jego decyzją, jaką podejmuje w trakcie korzystania z witryny.

Biorąc to wszystko pod uwagę, jeśli jeszcze nie przeprowadzałeś tego typu testów, może warto jest pomyśleć nad wdrożeniem tego rodzaju rozwiązania w swojej firmie. Każda strona internetowa powinna być traktowana indywidualnie – coś co działa na jednej, niekoniecznie sprawdzi się w przypadku innej witryny. Profesjonalnie przeprowadzane testy A/B przyniosą za sobą wiele cennych korzyści, które ułatwią proces decyzyjny na płaszczyznach zarządzania projektem, działaniach marketingowych czy nawet copywritingu.

Maja SEO PARTNER

Zapoznaj się z naszymi rozwiązaniami

Przygotowaliśmy coś specjalnego dla naszych klientów

Polecamy artykuły

Scroll to Top