Komunikacja interpersonalna w biznesie #1

Komunikacja — ważny element biznesu

Efektywna komunikacja interpersonalna jest nieodłączną częścią sprawnie funkcjonującego biznesu. Firma niczym żywy, zwarty organizm, składa się z wielu połączonych ze sobą elementów. Kiedy szwankuje chociaż jedna odnoga przedsiębiorstwa, ma to ogromny wpływ na całość połączeń. W zależności od kierunku komunikacji w firmie wyróżniamy jej dwa rodzaje. Pierwszą z nich jest komunikacja pionowa, „góra-dół”, która odnosi się do komunikacji między pracownikiem a przełożony. Drugim typem komunikacji jest komunikacja pozioma, „horyzontalna”, pomiędzy pracownikami.

Zasady są po to, by…. ich nie łamać

Dynamiczne zmiany w otoczeniu sprawiają, że firmy podobnie jak żywe organizmy reagują i nieustannie ewoluują. Jednak jeżeli chodzi o komunikację, warto trzymać się jasno określonych standardów i zasad. Odpowiednie postawy, oparte o asertywność, zagwarantują bardziej efektywną rozmowę. Aby proces komunikacji między nadawcą a odbiorcą przebiegał sprawnie, niezależnie od tego czy zwracasz się czy odbierasz komunikat, postaraj się wyrażać precyzyjnie I jasno to, co chcesz wyrazić. Poniżej przedstawię kilka zasad skutecznej komunikacji, na których można budować dobre postawy komunikacyjne.

Mówić tak, aby być zrozumianym oraz słuchać, tak aby zrozumieć

Staraj się aktywnie słuchać swojego rozmówcy. Jeśli nie jesteś pewien intencji nadawcy, zadawaj pytania. Na bieżąco wyjaśniaj wszelkie niejasności dotyczące komunikatu. Okazuj zainteresowanie i zrozumienie.

Mowa ciała

Kontakt wzrokowy jest okazywaniem szacunku drugiej osobie. Nie musisz jednak bez przerwy zachowywać kontaktu wzrokowego. Pamiętaj, aby nie lekceważyć swojego rozmówcy i w trakcie rozmowy nie zajmować się zupełnie czymś innym np. telefonem komórkowym. Twoja postawa jest równie ważna jak to, co wypowiadasz.

Dbaj o Feedback

Udzielaj informacji zwrotnych w sposób zrozumiały dla odbiorcy oraz bezpośrednio formułuj to, co chcesz przekazać. Sprzężenie zwrotne jest niezwykle ważnym elementem w procesie komunikowania się. Czasami warto najpierw zwrócić uwagę na pozytywne aspekty czyjeś pracy zanim zwrócisz uwagę na kwestie, które musi poprawić.

Szacunek przede wszystkim

Bądź tolerancyjny i podchodź z szacunkiem do zdania innych osób. Bądź cierpliwy dla swojego rozmówcy. Gdy szanujesz czyjąś opinię, zapewne ta osoba będzie skłonna spytać Cię o Twoje zdanie na dany temat. Chęć zrozumienia oraz przyjmowanie cudzych opinii to niełatwe, ale za to procentujące na przyszłość postawy, które warto rozwijać i pielęgnować. Kiedy wyrażasz swoją opinię mów za siebie i nie wypowiadaj się w imieniu innych pracowników.

Komunikacja między współpracownikami jest tak samo ważna, jak komunikacja między firmą a jej klientami. Jeśli chciałbyś podnieść wydajność swojej pracy, dbaj o relacje zawodowe. Jeśli jesteś zainteresowany stroną internetową, która zapewni całodobową, efektywną komunikację między Tobą a klientami i daje możliwość nawiązania kontaktu z szerszym gronem nowych odbiorców, to zgłoś się do nas już dziś!

Zapoznaj się z naszymi rozwiązaniami

Przygotowaliśmy coś specjalnego dla naszych klientów

Polecamy artykuły

Scroll to Top