Jak zdobyć klienta
dzięki stronie internetowej?

Część 1

W obecnych czasach większość społeczeństwa pozyskuje informacje o danej firmie za pomocą wyszukiwarek internetowych. Dlatego bardzo ważne jest, aby każde przedsiębiorstwo, niezależnie od swojego profilu, posiadało własną stronę internetową, która pozwoli w profesjonalny sposób dbać o jego wizerunek w sieci.

Często zdarza się tak, że pomimo posiadania własnej witryny klientów wciąż nie przybywa, a zyski firmy nie pokrywają się z oczekiwaniami przedsiębiorcy. Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego tak się dzieje? Przyczyny mogą być różne, ale każda z nich wywodzi się z jednego źródła: przystępności strony dla klienta. Dlatego warto zadać sobie pytanie: jakie warunki powinna spełniać strona, aby goście ją odwiedzili i zechcieli zdecydować się na współpracę właśnie z tą a nie inną firmą?

Odpowiedź jest prosta!​

Strona internetowa, powinna być odpowiednio zaprojektowana i wykonana, w związku z tym powinna spełniać kilka warunków, które w znaczący sposób wpływają na rozwój Twojej firmy i jej reklamę w sieci. Dlatego w tym artykule opisaliśmy zasady odpowiednio stworzonej strony internetowej dzięki którym będziesz mógł zwiększyć liczbę odwiedzin Twoich potencjalnych klientów. Zapraszamy do zapoznania się z lekturą!

Responsywność

Strona responsywna, lub ang. Responsive Web Design (RWD) – w branży e-marketingowej oznacza automatyczne dopasowanie grafiki do rozdzielczości urządzenia na którym dana strona internetowa jest wyświetlana, niezależnie czy jest to PC, urządzenie mobilne czy telewizor.

Dlaczego responsywny design jest koniecznością?

W ciągu ostatnich lat udział ruchu mobilnego na stronie Internetowej zwiększył się kilkukrotnie. Każdy z nas dokonując zakupów, przeglądając social media lub wyszukując informacji o konkretnych firmach coraz częściej korzysta ze smartfona czy tabletu. Prognozy zapowiadają, że w 2020 roku 45% transakcji społeczeństwa będzie wykonywana za pomocą urządzeń mobilnych. Ten ultraszybki postęp sprawia, że każdy właściciel strony internetowej powinien mieć na uwadze, aby serwis www płynnie dostosowywał się do rozdzielczości ekranu każdego z urządzeń. W przeciwnym razie musimy liczyć się z ryzykiem utraty dużej liczby potencjalnych odbiorców oraz klientów, gdyż użytkownicy mobilni zazwyczaj nie chcą czekać na załadowanie się niemobilnej strony, wizualnie nieprzystosowanej do urządzenia na którym jest wyświetlana.

Co zyskujesz zmieniając swoją stronę na responsywną?

Użytkownik widzi, że jesteś na czasie

Obecnie na polskim rynku mało jest stron responsywnych. Jeśli na taką się zdecydujesz, zwiększysz szanse na wyprzedzenie swojej konkurencji

Potencjalnie zwiększasz liczbę odwiedzin

Jeśli Twoja strona jest responsywna, klient może na nią zajrzeć w każdej chwili – np. korzystając z telefonu komórkowego stojąc w korku lub z tabletu w czasie podróży pociągiem

Ułatwione oglądanie

Jeśli Twoja strona ładuje się szybko i będzie przejrzysta na urządzeniu mobilnym możesz mieć pewność, że klienci zostaną na niej na dłużej

Oszczędzasz swój czas i pieniądze

Decydując się na stronę responsywną nie musisz dodatkowo płacić za wersję mobilną starej strony www – w jednej cenie posiadasz nową stronę i jej mobilny odpowiednik

Rekomendacje Google

Responsywne strony i sklepy internetowe wyświetlane są przez Gogle na wyższych pozycjach niż te niedostosowane do urządzeń mobilnych

Współczesny konsument ma ogromne pole możliwości przebierania w ofertach i wybierania spośród nich wielu produktów.

Kupując, konsument nie kieruje się już tylko funkcjonalnością i ceną towaru, lecz coraz częściej wybiera produkty inspirujące, wywołujące w nim pozytywne emocje. Dlatego istotne jest, aby strona internetowa danej firmy była dobrze przemyślana, zaprojektowana i umożliwiała szybką realizację zamierzonych celów. Aby to było możliwe, ważne jest, aby projektowane serwisy internetowe były użyteczne i satysfakcjonujące dla użytkownika. Konsumenci spoglądają na produkt bardzo krytycznie – oczekują wysokiej jakości, inspirującego designu, a przede wszystkim spodziewają się po produkcie pomocy w spełnieniu ich potrzeb. Przeciętny użytkownik wykorzystuje tylko część bogatej funkcjonalności produktu, ale za to zwraca uwagę na każdy, nawet najmniejszy szczegół.

Warto tutaj wspomnieć, że sukces projektu postrzegany może być na różne sposoby: zespół deweloperski za sukces uznaje dobrze zaprojektowane i sprawnie działające oprogramowanie, zaś dla menedżera sukcesem może być zamknięcie projektu w odpowiednim budżecie i terminie. Ale prawdziwy sukces odniesie pozytywne przyjęcie produktu przez konsumenta a co za tym idzie, czego następstwem są oczekiwane zyski dla firmy.

Dlatego odpowiednio stworzona strona internetowa powinna działać szybko i być intuicyjna w obsłudze – warunek ten spełnia tzw. User Experience (UX) określające doświadczenie użytkownika, towarzyszące mu podczas korzystania z naszych usług. UX ma charakter interdyscyplinarny, wywodzi się z pozornie różnych i odrębnych dziedzin nauki, takich jak: psychologia, ergonomia, filozofia, projektowanie, sztuka, technologia czy inżynieria. To stanowi właśnie jego unikatowość, ponieważ łączy ze sobą różne, z pozoru oddalone od siebie dyscypliny. Obecnie można zaobserwować pojawienie się nowych gałęzi jak architektura informacji, projektowanie wizualne, projektowanie interakcji itd.

Osoba projektująca UX powinna odpowiednio wczuć się w potrzeby i oczekiwania przyszłego użytkownika. Odpowiednio zaprojektowana strona www sprawi, że korzystanie z niej staje się intuicyjne dla odwiedzającego. Dzięki temu jego uwaga poświęcona jest w pełni wykonywanej czynności.

Nastaw się na klienta​

Często zdarza się, że posiadamy stronę internetową, w której dokładnie opisujemy produkty lub usługi oferowane przez firmę, a mimo to wciąż klientów nie przybywa. Co jest tego powodem?

Strony internetowe zdecydowanej większości przedsiębiorstw są pisane w formie reklamy. Klienci nie lubią tego, ponieważ czują dystans i usilne wymuszenie nawiązania interesu dla zysku przedsiębiorcy, lub mimo świetnej prezentacji usług nie widzą spełnienia potrzeb, jakich szukają na naszej stronie.

Prawidłowo zaprojektowana strona Internetowa wyróżnia się na tle innych treścią skierowaną do odbiorcy, nie przedstawiać tylko produktu ale przede wszystkim klienta, nawiązując do jego potrzeb czy problemu, którego rozwiązania szuka na naszej stronie. Wykonanie takiego zadania nie jest łatwe, gdyż każdy klient jest inny i odwiedza stronę z różnych motywacji. Istnieje jednak kilka istotnych wskazówek, dzięki którym ulepszymy treść naszej strony i zwiększymy możliwość zyskania potencjalnych klientów.

Używaj języka korzyści

Oferując produkt / usługę przedstawiaj to, co zyska klient. Jak polepszy się jego życie? Jakie problemy zostaną rozwiązane? Jakie realne wartości otrzyma, korzystając z Twoich usług? – na te pytania powinna odpowiadać treść zawarta na Twojej stronie

Konkretnie określaj kwestię czym się zajmujesz

Jakie masz produkty, usługi, jakie problemy możesz rozwiązać – tak, aby klient wchodząc na Twoją stronę z konkretnym problemem, potrzebą znalazł rozwiązanie.

Daj się poznać

Jako człowiek, firma, zespół – na przykład umieszczając zdjęcia od środka z biura. Spraw, aby klient poczuł przyjazną atmosferę z Twojej strony, skłonność do współpracy. Warto zawsze w kilku krótkich zdaniach opisać siebie i firmę. Wzbudza to zaufanie gości, może nawet zainspirować.

Opisz dlaczego robisz to, co robisz

Określ, jaka jest misja Twojej firmy, wartości jakie wyznajesz, jakie są głębsze przesłania uzasadniające powstanie takiego a nie innego biznesu. Podziel się swoimi pasjami, zaprezentuj swój biznes jako nieodłączną jej część. Uzasadniaj, dlaczego się go podjąłeś, np. opisując krótką historię od czego się wszystko zaczęło, rozwijało, co kierowało Tobą lub współtwórcami. Wyjaśnij, co w tym kręci i dlaczego. Wówczas klient zobaczy, że za Twoim biznesem stoi coś więcej niż tylko interes nastawiony na szybką sprzedaż i zarobienie pieniędzy. Takie proste kwestie, a jednak głębsze przesłania wyróżnią Twoją stronę na tle innych. Pokazując swoje unikatowe podejście, wyróżniający się sposób myślenia od większości przedsiębiorców sprawiasz, że reklamujesz się w sposób wiarygodny, interesujący dla odbiorcy. Dobra manifestacja nadaje stronie charakter bardziej ludzki, estetyczny, co idzie w parze przekonaniem klienta, że jesteś profesjonalistą.

Przedstaw proces

Gość odwiedzający naszą stronę chciałby na pewno wiedzieć, w jaki sposób możesz mu wyświadczyć przysługę, coś dla niego zrobić, jakie będą kolejne kroki i etapy współpracy, od czego się to zaczyna i na czym się kończy, jakich informacji potrzebujesz od niego, a co dajesz od siebie. Klient musi mieć wyobrażenie jak wygląda dana usługa. Wielu konsumentów często nie ma pojęcia w jaki sposób powstaje to, czego poszukuje – trzeba mu jasno wyjaśnić, na czym to polega i z czym się wiąże. To kolejny prosty sposób na wzbudzenie zaufania, dzięki któremu gość będzie się czuł bardziej poinformowany.G

Ułatw kontakt

Możliwość kontaktu z Tobą powinna być łatwa i ogólnie dostępna. Aby łatwiej Cię było znaleźć, umieść informacje kontaktowe tj. swój numer telefonu, adres e-mail, profile w social mediach – klientowi łatwiej będzie w ciągu kilku sekund w stanie nawiązać z Tobą kontakt oparty o relację czy bliższą rozmowę.
Kolejnym sposobem na ułatwienie kontaktu jest wypełnienie formularza kontaktowego – warto jednak zwrócić uwagę, aby nie wymagał od klienta podania zbyt dużej ilości danych. Wystarczy, że zamieści numer telefonu lub adres e-mail pod lub nad paskiem nawigacyjnym z menu lub w oknie komunikatu, jaki pojawił się na stronie. Taki zabieg powoduje to, że użytkownicy cały czas mają „pod ręką” szansę skorzystania z tych danych.

Buduj zaufanie

Zaufanie jest nieodłącznym elementem marketingu internetowego – bez niego nie będzie łatwo pozyskać klientów dzięki stronie. Kiedy przeglądamy daną stronę, poniekąd obserwujemy wirtualny świat. Dlatego unikać będziemy firm, które budzą jakiekolwiek wątpliwości. Stąd warto spróbować poszukać elementów , które wzmocniłyby Twój autorytet, pokazały doświadczenie – np. umieszczając różnego rodzaju informacje o osiągnięciach – otrzymane wyróżnienia, nagrody, certyfikaty, lub pokazując doświadczenie, wcześniejsze opinie klientów, czas trwania działalności, liczba obsługiwanych klientów czy zrealizowanych usług oraz wszelkie inne informacje będące dowodem pokazującym, że znasz się na tym co robisz.

 

W następnej części artykułu przybliżymy zasady hierarchii na stronie, napiszemy o czym należy pamiętać w procesie tworzenia strony oraz jak używać narzędzi Google aby nasza strona była dobrze wypozycjonowana.

Więcej artykułów