Public relations – kiedy mimowolnie słyszymy takie hasło kojarzymy od razu – “marketing! ha!”. Natomiast nie można żyć w gorszym przeświadczeniu. Faktem jest, że oba zagadnienia mają ze sobą bardzo dużo wspólnego, ale są to dwa różne światy. W tym artykule przyjrzymy się tym często mylonym pojęciom, które są bez wątpienia dziedzinami pokrewnymi, jednakże dzieli je wiele zasadniczych różnic.
Efekt synergii
Bezspornie PR wspiera szerszą dziedzinę jaką jest marketing, aby skutecznie realizować plan marketingowy firmy. Synergia obu obszarów komunikacji jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu na konkurencyjnym rynku. Działania public relations oznaczają nic innego jak kształtowanie pozytywnych relacji między firmą, a jej mikro i makro otoczeniem. Celowe postępowania dążą w efekcie do budowania długoterminowych relacji między kontrahentami, pracownikami, inwestorami, a co najważniejsze do utrzymania stosunków na stałym poziomie. Mówiąc pokrótce, PR kształtuje pozytywny wizerunek marki w świadomości odbiorców – dąży do zdobycia lojalności, kreowania zaufania i dogodnych opinii o firmie w oparciu o wartości, które reprezentuje przedsiębiorstwo. Podstawową różnicą między marketingiem, a działaniami PR jest obszar działalności i główne cele, jakimi kierują się osoby odpowiedzialne za powierzone im zadania. Jak doskonale wiemy marketing skupia swe działania wokół kształtowania popytu poprzez zaspakajanie potrzeb klientów, a public relations służy informowaniu o tym co aktualnie dzieje się w firmie – może jest to wejście na nowe rynki zbytu bądź poszerzenie asortymentu? Właśnie tak! Na tym właśnie polega zasadnicza różnica między obiema dziedzinami. Warto jednak wziąć pod uwagę, że kampanie marketingowe idące równolegle oraz spójnie z kampaniami PR dają firmie wymierne korzyści i przyczyniają się do odniesienia sukcesu.
Cele Public Relations:
- z punktu widzenia zarządzania – sprawna i skuteczna komunikacja wewnątrz organizacji i poza nią
- wzbudzanie zainteresowania interesariuszy
- budowanie świadomości i tożsamości marki na rynku
- kreowanie pozytywnego wizerunku marki
- budowanie i utrzymywanie długofalowych relacji z kontrahentami, inwestorami etc.
- integralność z otoczeniem przedsiębiorstwa
- złoty środek na zarządzanie informacją
- podniesienie efektywności działań marketingowych firmy
Sukces ma wielu ojców
Ile razy zdarza się, że ktoś zakupi pewien produkt czy skorzysta z usługi – nie ze względu na cenę czy fizyczne cechy wyróżniające, a pod nosem powie, że..: “Słyszałem, że ta marka ma renomowaną opinię i warto jest skorzystać z oferty mimo wygórowanej ceny”. Jest to skuteczny rezultat poprawnie działającego sztabu public relations. Od niedawna zwrócono uwagę na pożyteczne połączenie content marketingu wraz z działaniami PR. Dystrybucja wartościowych treści na ogromną skalę, przyczynia się do budowania lojalności i pozycji rynkowej firmy. Nawet najlepszej wartości treści potrzebują odpowiedniej dystrybucji – rozpowszechnienia contentu i dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej, aby pozyskać cenną uwagę… a w tym przychodzą nam z pomocą doświadczeni spece od PR-u. Tego typu specjaliści umasawiają unikalne treści w różnych mediach społecznościowych zarówno jak i tradycyjnych, aby docierać do osób, które jeszcze klientami nie są, a już zaczynają sami interweniować poszukując nadawcy komunikatu.
Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, public relations nie należy rozpatrywać osobno, lecz bardziej jako narzędzie wspierające dział marketingowy. Tylko w połączeniu z mocą PR-u jaką są: umiejętność redagowania materiałów prasowych, identyfikacja odpowiedniej grupy docelowej, implementacja strategii komunikacyjnych i wiele innych, pożytecznych stron możemy wznieść nasze starania na wyższy poziom. Marketing i PR, które najczęściej funkcjonują jako dwa, osobne działy w przedsiębiorstwach realizują cele, które powinny być ze sobą spójne i komplementarne, aby pomnażać efekt synergii.
Maja SEO PARTNER