Jak skutecznie kształtować wizerunek marki?

Przez
Maja

Globalne marki kojarzą się nie tylko z produktami, które oferują, ale też konkretnymi wartościami i historiami. Dobrym przykładem tego zjawiska jest Coca-Cola. Ta znana marka nie kojarzy się  tylko z napojem, lecz również z rodziną czy świętami Bożego Narodzenia. Jeśli chcesz odnieść sukces na rynku, zadbaj o pozytywny wizerunek marki i jej rozpoznawalność. Zabierz się do tego krok po kroku, z głową. W tych działaniach pomocny będzie branding, który jest tematem poniższego artykułu.

 

advertising designer creative start-up team discussing ide wizerunek marki

Więcej niż słowo

Branding to działania, w których efekcie zbudujesz wizerunek marki w świadomości klienta. To nie tylko wizerunek marki czy zwiększanie jej rozpoznawalności, lecz przede wszystkim składająca się z szeregu czynników strategia, w której kluczowy okazuje się aspekt psychologiczny. Dziś branding jest kreacją marketingową, którą uzupełniamy o wybrane fundamenty działań marketingowych i od nich bezpośrednio zależy powodzenie całokształtu procesu budowania świadomości marki. Nie wystarczy pstryknąć palcem i powiedzieć: – „Mam nietuzinkową reklamę, logotyp z oryginalnym sloganem oraz świetny zespół, więc bezdyskusyjnie, moja marka będzie naprawdę rozpoznawalna! Ha mamy to…”. To zdecydowanie za mało, by sprostać rynkowej konkurencji. Kluczowym pytaniem jest: Co zrobić, aby być znacznie więcej niż rozpoznawalną marką?

 

Branding Advertisment Copyright Value Profile Concept wizerunek marki

Od A do Z

Pierwszym ważnym etapem całego procesu jest planowanie. Poprzez długoterminowe planowanie tworzymy konkretną strategię, w tym przypadku będzie to strategia marki. Zastanów się, jakimi unikalnymi cechami wyróżnia się Twoja marka? Z jakimi unikalnymi wartościami będą utożsamiać się Twoi klienci i z czym dokładnie będą Cię identyfikować w swojej świadomości? Budując strategię marki, oddziałujemy na sposób myślenia konsumentów. Dążymy do wywołania pozytywnych skojarzeń, związanych z naszą marką. Skojarzenia to zasadniczo prosta reakcja, z którą każdy z nas ma do czynienia na co dzień przechadzając się po ulicy. Marka wywołuje w nas odczucia, pozytywne bądź negatywne, za pomocą nieprzypadkowych bodźców. To właśnie wizerunek marki sprawia, że jest rozpoznawalna. Odpowiednio budowany wizerunek marki przynosi zysk i buduje zaufanie między klientem a marką. Jeśli chcesz, aby Twoja marka była więcej niż rozpoznawalna musisz w rozmyślny sposób oddziaływać na zmysły Twoich potencjalnych nabywców.

 

Hands holding a book wizerunek marki

Bodziec – kluczowy aspekt psychologiczny brandingu

Powyżej użyłam ważnego związanego z tematem brandingu słowa, jakim jest „bodziec”. Z czym Wam dziś kojarzy się to słowo? Może z czymś bardzo krótkotrwałym, odruchowym? W przypadku brandingu skojarzenie związane z marką ma zapaść w pamięć na długo. Jak sprawić, żeby skojarzenie związane z naszą marką zostało zapamiętane?

 

Marketing sensoryczny

Działania związane z marketingiem sensorycznym, który nie jest jeszcze popularny w Polsce, wpływa na naszą pamięć, (bo przecież każdy z nas jest klientem), do wywoływania odpowiednich skojarzeń i z pozoru krótkotrwałych reakcji, które zapadają w pamięć na dłużej. Marketing tego typu oddziałuje na nasze zmysły za pomocą dźwięków, kolorów, zapachów i innych czynników bezpośrednio wpływających na nasze zmysły. Z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to świ