Początek 2024 roku to bardzo ważny moment dla wszystkich właścicieli stron internetowych. Do końca marca br. musieli oni wdrożyć na swoich stronach tryb zgody, dzięki któremu użytkownicy mogą samodzielnie decydować o śledzeniu ich aktywności w witrynie. Czym jest Consent Mode v2? Dlaczego jego wdrożenie jest tak ważne? Czy brak trybu zgody wiąże się z jakimikolwiek konsekwencjami? Odpowiedzi na wszystkie pytania znajdziesz w tym artykule.
W kilku słowach o plikach cookies
Na samym początku warto pochylić się nad głównym prowodyrem, jakim są pliki cookies. Mówiąc krótko, pliki cookies to niewielkie pliki tekstowe, które są umieszczane na urządzeniu użytkownika w efekcie przebywania i przeglądania docelowej strony internetowej. W plikach przechowywane są istotne informacje na temat aktywności użytkownika, które następnie umożliwiają dostosowanie i wyświetlanie odpowiednich materiałów reklamowych. Popularne “ciasteczka” możemy podzielić na dwie kategorie:
- First-party cookies – ciasteczka, których zadaniem jest przechowywanie informacji na temat preferencji użytkownika np. języka strony, ustawień konta Ich zadaniem ma być pomoc w dostosowaniu zawartości witryny do konkretnego użytkownika.
- Third-party cookies – pliki, które śledzą aktywność użytkownika, w celu wykorzystania tej wiedzy do wyświetlania i proponowania odpowiednich produktów w materiałach reklamowych. Do plików tej kategorii zaliczają się np. ciasteczka Google Ads, czy Facebook Pixel.
Co ważne, po opuszczeniu strony przez użytkownika, pliki cookies samoczynnie się nie usuwają. Część z nich może nadal funkcjonować i śledzić ruch użytkownika np. w wyszukiwarce internetowej na potrzeby reklamowe. Jak to działa w praktyce? Na urządzeniu internauty zapisywany jest plik cookie w momencie pierwszego wejścia na stronę. Plik ten przechowuje dane na temat aktywności np. przeglądanych produktów. Po wyjściu użytkownika ze strony plik cookie znajdujący się na urządzeniu nadal funkcjonuje. W efekcie, po pewnym czasie użytkownik będzie mógł zauważyć materiały reklamowe dotyczące ostatnio przeglądanego produktu, czy oferty firmy.
Wszystkich internautów ceniących swoją prywatność uspokajamy – w żadnym z przypadków nie mówimy o personalnych danych. Informacje dotyczące śledzenia ruchu są anonimowe, co oznacza, że nie ma w nich wrażliwych danych.
Czym jest Consent Mode v2?
Ratunkiem dla użytkowników w dobie coraz większej ilości plików śledzących jest Consent Mode v2, w Polsce określany również jako “tryb zgody”. Jest to zaawansowane narzędzie opracowane przez firmę Google, które umożliwia właścicielom stron internetowych zbieranie danych analitycznych i marketingowych zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych, takimi jak RODO (GDPR) w Unii Europejskiej. Ten tryb pozwala na dostosowanie działania tagów Google w zależności od statusu zgody użytkowników.
Consent Mode v2 to ulepszona wersja wcześniej funkcjonującego trybu zgody, która oferuje większą elastyczność i precyzję w zarządzaniu danymi. Jego głównym celem jest zapewnienie, że dane są zbierane i przetwarzane zgodnie z preferencjami użytkowników dotyczącymi prywatności. Dzięki Consent Mode v2, właściciele stron internetowych mogą określić, jakie działania mogą być podejmowane przez różne tagi Google (np. Google Analytics, Google Ads) w zależności od tego, czy użytkownik wyraził zgodę na śledzenie.
Poprawnie zaimplementowany tryb zgody niesie za sobą wiele korzyści dla posiadaczy stron internetowych. Mowa tutaj przede wszystkim o możliwości zdobywania niezwykle cennych danych na temat odwiedzających użytkowników. O wszystkich superlatywach płynących ze śledzenia zachowań użytkowników wspomnimy w dalszej części tego artykułu.
Zasada działania Consent Mode v2
Consent Mode v2 działa na zasadzie dostosowywania zachowania tagów w zależności od statusu zgody użytkownika. W praktyce dodawany jest baner informujący o możliwościach śledzenia użytkownika w ramach przebywania na konkretnej stronie internetowej. Baner powinien umożliwiać wyrażenie zgody, całkowitą odmowę akceptacji lub opcjonalne częściowe wyrażenie zgody np. tylko i wyłącznie na niezbędne dla funkcjonowania strony pliki. Kluczowe elementy trybu to:
- Zbieranie zgody: Kiedy użytkownik odwiedza stronę internetową, na ekranie pojawia się komunikat o zgodzie, w którym użytkownik może określić swoje preferencje dotyczące śledzenia.
- Przesyłanie statusu zgody: Wybrany status zgody użytkownika jest przekazywany do tagów Google. Consent Mode v2 umożliwia przesyłanie tych informacji w czasie rzeczywistym, natychmiast dostosowując swoje działanie.
- Dostosowanie działania tagów: W zależności od tego, czy użytkownik wyraził zgodę, tagi Google mogą działać w jednym z dwóch trybów:
- Tryb zgody: Pełne śledzenie i zbieranie danych, jeśli użytkownik wyraził zgodę.
- Tryb braku zgody: Ograniczone zbieranie danych, które minimalizuje śledzenie, jeśli użytkownik nie wyraził zgody.
- (opcjonalne) częściowa zgoda: Wyrażenie zgody tylko na część plików cookies.
- Analityka i raportowanie: Consent Mode v2 pozwala na gromadzenie danych anonimowych w przypadku braku zgody, co umożliwia prowadzenie podstawowej analityki bez naruszania prywatności użytkowników.
Implementacja Trybu Zgody jest konieczna
U części posiadaczy działalności w sieci mogą w głowie pojawiać się pytania: “Czy implementacja Trybu Zgody na stronie internetowej jest konieczna?”, “Czy w związku z brakiem wdrożenia grożą jakieś konsekwencje?”. W tym przypadku odpowiedź na pytania jest taka sama: Tak. A po kolei…
Implementacja trybu zgody jest niestety elementem koniecznym, jeżeli chcesz zbierać dane o użytkownikach na Twojej stronie internetowej. Informacje na temat użytkowników mogą być przesyłane do Google Analytics, umożliwiając dogłębną analizę i wyciągając ważne wnioski w aspektach związanych z np. optymalizacją oraz User Experience na Twojej stronie. Jeśli natomiast prowadzisz kampanie marketingowe w Google Ads, te same dane są niezwykle cennym źródłem informacji, które pozwalają odpowiednio zoptymalizować Twoje działania i “wyciskać” z kampanii maksimum możliwości. W przypadku braku implementacji Consent Mode v2, zbieranie danych zostanie ograniczone tylko i wyłącznie do niezbędnego minimum. To z kolei poważnie zaburzy analizowanie ruchu na stronie, a także całkowicie uniemożliwi prowadzenie działań marketingowych w Google Ads.
Co grozi za śledzenie użytkowników bez Trybu Zgody? Zgodnie z nowymi rozporządzeniami, każdy użytkownik powinien zostać postawiony przed wyborem: zgody na śledzenie lub całkowitego zablokowania skryptów śledzących. Jeżeli zignorujemy wdrożenie Consent Mode v2, a mimo to będziemy zbierać statystyki na temat użytkowników w witrynie, naruszymy przepisy o ochronie danych osobowych, co w konsekwencji może wiązać się z karami finansowymi, które mogą zostać nałożone w przypadku kontroli.
Jeśli zatem chcesz uniknąć nieprzyjemności związanych z niedostosowaniem się do nowo panujących standardów, wdrożenie trybu zgody powinno być jednym z priorytetów rozwoju Twojej strony.
Podsumowując…
Implementacja Trybu Uzyskiwania Zgody jest dziś nieodłącznym elementem efektywnie prosperującej strony internetowej. To kwestia nie tylko spełnienia nowych wymogów prawnych, ale także uzyskanie możliwości pełnego analizowania ruchu użytkowników, co przekłada się na lepsze zrozumienie ich potrzeb. Jeśli natomiast masz zamiar prowadzić działania promujące, zgodność z regulacjami umożliwi Ci wykorzystanie narzędzia Google Ads, czyli reklamowania się w największej wyszukiwarce internetowej na świecie oraz w serwisach będących pod opieką tejże firmy (m.in. YouTube, czy Gmail).
Proces wdrożenia nie jest czynnością skomplikowaną… o ile masz podstawową wiedzę w obszarze narzędzia Google Tag Manager, który umożliwia pełne zarządzanie tagami znajdującymi się na Twojej stronie bez konieczności ingerowania w skomplikowany kod strony (a przynajmniej nie w tak dużej ilości). Warto jednak wiedzieć, że nieprawidłowa konfiguracja tagów oraz trybu uzyskiwania zgody może negatywnie wpłynąć na jakość danych przesyłanych do analityki Google. W związku z tym możesz otrzymywać fałszywe sygnały o swoich odbiorcach, dlatego najlepiej zostawić to zadanie fachowcom.
Poznaj nasze dedykowane rozwiązanie Care Partner. To pakiet korzyści dla właścicieli stron internetowych. W ramach pakietu zaopiekujemy się Twoją stroną, aby zawsze działała na maksimum swojej wydajności. Wdrożymy oraz skonfigurujemy także Tryb Uzyskiwania Zgody, aby Twoja witryna była dostosowana do nowych standardów. Skup się na Biznesie, a kwestie techniczne dotyczące strony internetowej pozostaw grupie specjalistów!