Globalne marki kojarzą się nie tylko z produktami, które oferują, ale też konkretnymi wartościami i historiami. Dobrym przykładem tego zjawiska jest Coca-Cola. Ta znana marka nie kojarzy się tylko z napojem, lecz również z rodziną czy świętami Bożego Narodzenia. Jeśli chcesz odnieść sukces na rynku, zadbaj o pozytywny wizerunek marki i jej rozpoznawalność. Zabierz się do tego krok po kroku, z głową. W tych działaniach pomocny będzie branding, który jest tematem poniższego artykułu.
Więcej niż słowo
Branding to działania, w których efekcie zbudujesz wizerunek marki w świadomości klienta. To nie tylko wizerunek marki czy zwiększanie jej rozpoznawalności, lecz przede wszystkim składająca się z szeregu czynników strategia, w której kluczowy okazuje się aspekt psychologiczny. Dziś branding jest kreacją marketingową, którą uzupełniamy o wybrane fundamenty działań marketingowych i od nich bezpośrednio zależy powodzenie całokształtu procesu budowania świadomości marki. Nie wystarczy pstryknąć palcem i powiedzieć: – „Mam nietuzinkową reklamę, logotyp z oryginalnym sloganem oraz świetny zespół, więc bezdyskusyjnie, moja marka będzie naprawdę rozpoznawalna! Ha mamy to…”. To zdecydowanie za mało, by sprostać rynkowej konkurencji. Kluczowym pytaniem jest: Co zrobić, aby być znacznie więcej niż rozpoznawalną marką?
Od A do Z
Pierwszym ważnym etapem całego procesu jest planowanie. Poprzez długoterminowe planowanie tworzymy konkretną strategię, w tym przypadku będzie to strategia marki. Zastanów się, jakimi unikalnymi cechami wyróżnia się Twoja marka? Z jakimi unikalnymi wartościami będą utożsamiać się Twoi klienci i z czym dokładnie będą Cię identyfikować w swojej świadomości? Budując strategię marki, oddziałujemy na sposób myślenia konsumentów. Dążymy do wywołania pozytywnych skojarzeń, związanych z naszą marką. Skojarzenia to zasadniczo prosta reakcja, z którą każdy z nas ma do czynienia na co dzień przechadzając się po ulicy. Marka wywołuje w nas odczucia, pozytywne bądź negatywne, za pomocą nieprzypadkowych bodźców. To właśnie wizerunek marki sprawia, że jest rozpoznawalna. Odpowiednio budowany wizerunek marki przynosi zysk i buduje zaufanie między klientem a marką. Jeśli chcesz, aby Twoja marka była więcej niż rozpoznawalna musisz w rozmyślny sposób oddziaływać na zmysły Twoich potencjalnych nabywców.
Bodziec – kluczowy aspekt psychologiczny brandingu
Powyżej użyłam ważnego związanego z tematem brandingu słowa, jakim jest „bodziec”. Z czym Wam dziś kojarzy się to słowo? Może z czymś bardzo krótkotrwałym, odruchowym? W przypadku brandingu skojarzenie związane z marką ma zapaść w pamięć na długo. Jak sprawić, żeby skojarzenie związane z naszą marką zostało zapamiętane?
Marketing sensoryczny
Działania związane z marketingiem sensorycznym, który nie jest jeszcze popularny w Polsce, wpływa na naszą pamięć, (bo przecież każdy z nas jest klientem), do wywoływania odpowiednich skojarzeń i z pozoru krótkotrwałych reakcji, które zapadają w pamięć na dłużej. Marketing tego typu oddziałuje na nasze zmysły za pomocą dźwięków, kolorów, zapachów i innych czynników bezpośrednio wpływających na nasze zmysły. Z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to świadomy proces mający na celu nawiązanie relacji pomiędzy konsumentem a marką.
Marketing sensoryczny pogłębia przywiązanie klienta do danej marki, podnosi jej rozpoznawalności i kreuje percepcję nabywców. Oczekiwaną reakcją jest zakup bądź skorzystanie z usługi w odpowiedzi na miłe skojarzenia. Myśl przewodnia sloganu ma za zadanie wywołać w nas odpowiednie odczucia. Za dobry przykład marketingu sensorycznego możemy uznać logotyp z przewodnim sloganem reklamowym, dobraną kolorystyką oddziałującą na zmysły czy nawet odpowiednio dobrany kształt loga, czy znajdującej się na nim grafiki. Bądź więcej niż rozpoznawalną marką to znaczy być zapamiętanym w odpowiedni sposób.
Od szczegółu do ogółu
Dobór treści, których mamy zamiar używać w różnych kanałach marketingowych czy materiałów wykorzystywanych do promocji ma ogromne znaczenie. Z uzupełnieniem identyfikacji wizualnej marki powinna iść w parze komunikacja w zakresie digital, czyli wygląd strony internetowej czy umiejętne kreowanie różnych mediów społecznościowych. Biorąc pod uwagę te aspekty stworzysz najlepszą wizytówkę swojej firmy. Jeśli chcesz mieć stronę www, która zapadnie w pamięć wielu potencjalnym klientom i sprawi, ze z miłą chęcią będą na nią powracać, zgłoś się do nas! Stworzymy dla Ciebie stronę z niebanalną grafiką i profesjonalnie dobraną kolorystyką, które z pewnością będą pozytywnie wpływać na wizerunek twojej marki w oczach klientów.
Maja & Dominika