Słowa mają moc, czyli copywriting od podszewki!

Przez
Dominika

Jadąc do pracy, mijasz bilbordy, które łapią Twoje oczy warstwą wizualną i krótkim, dobrze skomponowanym hasłem. Idąc ruchliwą miejską ulicą, dostajesz parę ulotek o najnowszych kursach językowych i podejrzanych chwilówkach. Ktoś napisał te teksty, w taki sposób, że jednym spojrzeniem można pojąc całe ich sedno. Wracasz do domu po dniu pełnym wrażeń i przeglądasz strony internetowe – na każdej są teksty, te długie i te całkiem krótkie, a za każdym z tych słów kryje się właśnie copywriter. Copywriting to temat na czasie, poznaj go bliżej.

 

Słowa mają moc, czyli copywriting od podszewki!

Copywriting można najprościej opisać jako pisanie tekstów i sloganów reklamowych, a copywritera jako twórcę tych tekstów. Copywriting to przekazywanie treści w sposób atrakcyjny, którego podstawą jest własny, oryginalny punkt widzenia. Dobry tekst wydobywa z danego produktu jego liczne zalety, które na pierwszy rzut oka, wcale nie są oczywiste. Copy – w kontekście copywritingu oznacza po prostu tekst, który jest jedną z części składowych reklamy, a writing z ang. pisanie, tak więc copywriting można przetłumaczyć jako pisanie tekstów reklamowych. W praktyce copywriter pisze takie teksty, na jakie są zamówienia. Nie zawsze są to teksty czysto marketingowe. Zlecenia są różne – od długich tekstów specjalistycznych po krótkie spoty reklamowe czy treści projektowanych witryn internetowych.

 

copywriter głowa pełna pomysłów head full of ideas

 

Podstawą każdego dobrze napisanego tekstu jest:

oryginalność, czyli świeże spojrzenie nawet na temat, który był opisywany wcześniej już przez innych autorów,
zaprojektowanie i określenie celu pisania danego tekstu, który powinien stanowić rozwiązanie problemu i zawierać praktyczną w zastosowaniu wiedzę,
– solidny research, czyli zebranie informacji i dokształcanie się,
znajomość grupy docelowej,
– pewność siebie i odpowiedni ton tekstu,
pisanie oraz czytanie, co pomaga szlifować warsztat.

 

Tytuł, który przykuwa uwagę

Chwytliwe, krótkie slogany i tytuły pomagają zdobyć uwagę klienta. Często to właśnie one zostają w jego głowie na dłużej. Dobrze stworzony slogan czy tytuł powinien odnosić się bezpośrednio lub pośrednio, przez skojarzenie, do tematu, który chcesz poruszyć lub produktu, który chcesz zareklamować. Copywriter jest empatyczny – gdy piszesz, miej wyobrażenie swojego czytelnika. Pozwól odbiorcy utożsamić się z tekstem, który dla niego stworzyłeś i z myślą o jego potrzebach projektuj go tak, aby klient mógł łatwo odnaleźć treści, których szuka.

Dla copywritera nic nie jest nudne

Gdy masz do napisania tekst, którego temat Cię nie interesuje, jako copywriter musisz wzbudzić w sobie pragnienie znalezienia nowego spojrzenia na tematy, o których inni już się wypowiedzieli. Dlatego nawet w sytuacji, gdy dany produkt nie wydaje się na pierwszy rzut oka interesujący, po głębokim researchu, i tak wydobędziesz z niego coś, czego nikt inny nie zauważył, albo postawisz akcenty na innych cechach niż większość autorów. Jesteś albo chcesz zostać copywriterem? W takim razie wykreśl ze swojego słownika „nudę”!

 

rule to make cool copywriting

 

Krok za krokiem do celu

Jedną z przydatnych metod tworzenia tekstu jest tworzenie go krok po kroku. Rób zarys artykułu w edytorze tekstu lub na kartkach papieru w notatniku, (który zawsze warto mieć przy sobie, bo nigdy nie wiadomo, kiedy do głowy przyjdzie najlepszy pomysł). Pisz różne teksty. Nie zamykaj się w jednej tematyce czy grupie docelowej i dostosowuj do nich język, którym się posługujesz. Większość odbiorców, zanim zdecyduje się przeczytać tekst, jedynie rzuca na niego okiem, dlatego dbaj o to, aby artykuł był uporządkowany, zwięzły i przejrzysty. Zaznaczaj poszczególne akapity, pamiętaj o tytułach, sloganach i pogrubieniach kluczowych fraz. Pamiętaj o prostym, sprawdzonym schemacie każdego tekstu: wstępie, rozwinięciu i zakończeniu, a jeśli trzeba, całkowicie go odwróć i zacznij od tego, co najistotniejsze.