Filtr Google jest formą kary za stosowanie praktyk niezgodnych z wytycznymi dla webmasterów. Skutkuje on raptownym, znacznym obniżeniem pozycji domeny w wynikach wyszukiwania, a czasami całkowitym usunięciu witryn z indeksu.
Jakie filtry stosuje Google?
Automatyczny (algorytmiczny) – występuje w sytuacji zidentyfikowania przez roboty sieciowe nadużywania technik pozycjonowania, które zaczynają bardziej przypominać spam aniżeli optymalizację witryny pod określone słowa kluczowe. Automatyczny filtr można złapać również w sytuacji nienaturalnego pozyskiwania znacznych ilości linków słabej jakości, które ewidentnie zostały stworzone jedynie w celu poprawienia pozycji na określoną frazę. Jego identyfikacja jest możliwa poprzez analizę pozycji dla określonych fraz w czasie bieżącym oraz tym sprzed nałożenia kary.
Ręczne – nałożone przez pracownika Google Search Quality Team. Kara ta jest zwykle związana z sytuacjami drastycznymi, takimi jak znalezienie na stronie szkodliwego oprogramowania, mogącego zaszkodzić prawidłowemu funkcjonowaniu komputera. Informacja na ten temat pojawia się w panelu Google Search Console, dzięki czemu uzyskanie szczegółowych danych na temat powodu kary jest proste i pozwala na podjęcie natychmiastowych kroków zaradczych.
Częściowe – związane z czasowym usunięciem z wyników wyszukiwania wybranej podstrony lub grupy podstron w obrębie domeny. Z częściowym usuwaniem wyników wyszukiwania mamy ostatnio często do czynienia w przypadku portali publikujących materiały multimedialne. Osoba lub podmiot posiadający prawa autorskie do treści zgłasza do Google fakt ich niekontrolowanej dystrybucji na portalach (które często odmawiają współpracy), następnie pracownicy wyszukiwarki “wycinają” odnośniki do nielegalnych treści. Dzięki takim działaniom Google stara się ograniczyć powszechne dziś piractwo.
Całościowe – całkowite usunięcie domeny z indeksu Google. W tym wypadku nawet wpisanie do wyszukiwarki samego adresu strony nie da efektu w postaci wyników kierujących na tą domenę.
Jak wyjść z filtra Google?
Zadanie nie jest proste i często wymaga poświęcenia wielu godzin (szczególnie w przypadku filtrów automatycznych) na zlokalizowanie przyczyny problemu. Działania są uzależnione od rodzaju nałożonego filtra. W przypadku ręcznej kary, webmaster najczęściej otrzymuje informację na temat powodu usunięcia domeny z wyników wyszukiwania. Jeśli problemem było szkodliwe oprogramowanie, które dostało się na stronę ze względu na używanie archaicznej wersji, np. WordPressa, należy w pierwszej kolejności zaktualizować CMS i wszystkie towarzyszące modułu. Niezbędna staje się też zmiana wszystkich haseł – admin w panelu WP, do FTP czy MySQL a nawet maila, na którego założone jest konto. Dla filtrów automatycznych należy przeprowadzić pełen audyt witryny pod kontem optymalizacji kodu strony, treści oraz sieci linków.
Ile kosztuje wyciągnięcie strony z filtra Google?
Wysokość cen różni się pomiędzy sobą tak samo jak różne mogą być rodzaje nałożonych kar. Kwota dobierana jest indywidualnie i do szczegółowej wyceny niezbędna jest wstępna analiza problemu.
Dowiedz się ile będzie kosztowało wyciągnięcie Twojej strony z filtra Google.