Optymalizacja strony

Your browser does not support the HTML5 canvas tag.

Dobra strona internetowa prezentuje użytkownikowi nie tylko wartościowe informacje, musi to robić w sposób szybki i bezbłędny – na tych aspektach skupia się proces jej optymalizacji.

Czym jest SEO Optymalizacja?

Jest to proces bezpośrednio wynikający z Audytu SEO, na podstawie którego jest przeprowadzana. Jej celem jest udoskonalenie kodu strony internetowej w taki sposób, aby pracowała z maksymalną możliwą wydajnością oraz była czytelna dla robotów sieciowych. Efektem końcowym właściwie przeprowadzonej optymalizacji powinien być tzw. naturalny wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania.

Na co zwracamy uwagę w trakcie optymalizacji?

  • Szybkość działania – kompresja elementów graficznych, prawidłowa konfiguracja serwera, kompresja skryptów CSS i JS oraz ich asynchroniczne ładowanie do pamięci przeglądarki, korzystanie z kompresji w locie, wdrażanie rozwiązań typu CDN.
  • HTML – poprawne stosowanie znaczników, np H1, H2, H3, itd., uzupełnienie opisów zdjęć, konfiguracja sekcji, dbałość o strukturę kodu, unikanie ramek iframe, itp.
  • Urządzenia mobilne – do tego jak ważne jest projektowanie stron responsywnych nie trzeba już nikogo przekonywać. Popularność urządzeń mobilnych i ich stale rosnący udział w ruchu sieciowym zmusza twórców stron do tworzenia specjalnie przygotowanych wersji szablonów. User Experience (projektowanie nastawione na praktyczność i łatwość użytkowania) i szybkość wczytywania elementów – to dwa filary na których opiera się internet mobilny. Wyszukiwarki internetowe przykładają do wspomnianych aspektów ogromną wagę co bezpośrednio przekłada się na pozycje w wynikach wyszukiwania.
  • Treść – to na jej podstawie użytkownik podejmie decyzję na temat tego, czy skorzystać z usługi, czy kontynuować dalsze poszukiwania. Dzięki dobrze napisanym, unikatowym tekstom, możemy skłonić klienta do zakupu promowanej w internecie usługi. Tutaj mamy możliwość lokowania upragnionych słów kluczowe, pod którymi chcemy być pierwsi wynikach wyszukiwania. Na dosłownie każdy temat można napisać coś w nowy i niepowtarzalny sposób. Unikatowość ma ogromne znacznie. Czasami lepiej napisać mniej, niż skopiować cudze ; )
  • Linki wewnętrzne – hiperłącza są krwiobiegiem Twojej strony. Od ich poprawności zależy prędkość i łatwość poruszania się. Ich zalety są wykorzystywane przez roboty sieciowe do “orientowania się” w strukturze witryny. Najlepiej stosować linki opisowe a klikalny tekst w nich zawarty powinien być maksymalnie zwięzły i użyteczny.
  • Strony błędów – zdarza się, że w trakcie rozwoju serwisu musimy usuwać stare i nieaktualne podstrony. W takim wypadku dobrą praktyką jest serwowanie estetycznie przygotowanego komunikatu błędu, który nie spowoduje natychmiastowej ucieczki użytkownika do konkurencji.
  • Przyjazne URL – dla ludzi i robotów sieciowych znacznie łatwiejsze do zapamiętania i analizowania są tzw. przyjazne adresy URL. Przykładowo zamiast adresu: www.twojadomena.pl/php/post.php?post=4124 lepiej skorzystać z funkcji serwera Apache mod_rewrite, która może zamienić adres to takiej postaci: www.twojadomena.pl/wpis-na-blogu/
  • SSL – bezpieczeństwo danych przesyłanych w sieci jest jednym z najważniejszych elementów, które każdy właściciel domeny, powinien zapewnić swoim użytkownikom. Aby uzmysłowić sobie wagę problemu porównajmy sytuację do tradycyjnej poczty papierowej. Każdy z nas wysyłając list, np. z fakturą będącą dowodem zakupu telewizora, zamyka go w dobrej i mocnej kopercie, uniemożliwiającej listonoszowi i wszystkim osobom mającym po drodze styczność z przesyłką zapoznanie się z jej zawartością. Nikt nie odważyłby się wysłać takiej faktury w postaci jawnej, tzn. bez koperty – w tym wypadku każdy zainteresowany miałby możliwość natychmiastowego odczytania naszych danych osobowych i innych istotnych informacji znajdujących się na dokumencie. Z taką samą sytuacją mamy do czynienie w sieci, jeśli wypełniamy jakiś formularz i wysyłamy go z naszej przeglądarki do serwera bez działającego protokołu szyfrowania. Z ratunkiem przychodzi połączenie poprzez protokół SSL, które jest dla przesyłanych w sieci danych niczym sejf, chroniący przed niepowołanym dostępem. Na dzień dzisiejszy implementacja takiego protokołu nie sprawia wielkich trudności, sam certyfikat można zakupić już w granicach 100zł. Niektórzy dostawcy usług hostingowych oferują go jako darmowy bonus. Z tych powodów absolutnym obowiązkiem staje się korzystanie z tego podstawowego zabezpieczenia. Jak rozpoznać czy połączenie jest szyfrowane? Wystarczy spojrzeć na pasek adresu – jeśli nazwa domeny zaczyna się od https a nie http (brak szyfrowania) a obok adresu widnieje zamknięta kłódka, możemy bezpiecznie i bez stresu korzystać z wszystkich funkcji udostępnianych przez witrynę.

Korzyści wynikające z optymalizacji strony internetowej

Naturalny wzrost pozycji pod wybranymi hasłami w wyszukiwarce Google oraz zwiększone zadowolenie Twoich klientów, spowodowane sprawniejszym działaniem witryny – to niemal natychmiastowe zyski, które po jednorazowej inwestycji, będą dla Ciebie zarabiały przez kolejne miesiące.

Ile kosztuje optymalizacja?

Ze względu na specyfikację tego typu prac, każde zlecenie jest rozpatrywane oddzielnie. W trakcie wyceny usługi duże znaczenie ma rodzaj systemu, o który opiera swoje działanie witryna. Czasami optymalizacja jest przeprowadzona już na poziomie projektowania oraz wdrażania strony internetowej przez firmę, której zostało zlecone jej wykonanie. Zdarzają się jednak przypadki, w których programiści tworzący kod nie są świadomi wagi problemu i skupiają się jedynie na uzyskaniu końcowego efektu wizualnego. Czasami zachodzi konieczność napisania szablonu strony od zera, bywa i tak że do pełnej satysfakcji wystarczy kilka drobnych korekt.

Dowiedz się ile będzie kosztowała optymalizacja Twojej strony!