Prędkość działania strony internetowej – 11 najważniejszych czynników

Przez
Michał

Czas w biznesie jest jednym z jego kluczowych aspektów. Niedopuszczalne są sytuacje, w których dostawcy spóźniają się z towarem, kontrahent przychodzi na spotkanie 20 minut po umówionym czasie, itd. Nie dla każdego oczywistym faktem jest jednak, że ta sama zasada dotyczy stron internetowych, a szczególnie jest zauważalna przy poziomie sprzedaży e-commerce.

Prędkość działania strony internetowej – kogo to obchodzi?

Prowadzisz firmę i zależy Ci na jak największej sprzedaży, zatrudniasz agencję, która pod Twoim pilnym okiem wykona efektywny projekt graficzny, copywriter zadba o to, aby oferta była zrozumiała i przystępna dla konsumenta, wydajesz masę pieniędzy na kampanię reklamową, a finalnie… sprzedaż jest mizerna, cierpliwość i środki na dalsze działania na wyczerpaniu, a niezadowoleni klienci co jakiś czas zgłaszają, że widzieli „dziwny komunikat: HTTP 500 ERROR”. Ta historia może przydarzyć się każdemu, kto nie zadbał o istotne czynniki mające wpływ na prędkość działania witryny takie jak: geolokalizacja serwera względem użytkownika, właściwa konfiguracja serwera, optymalizację kodu strony i mediów. Jeżeli zastanawiałeś się kiedyś co dzieje się po wpisaniu w pasku adresu Twojej przeglądarki adresu witryny i kliknięciu przycisku ENTER – zapraszam do przeczytania dalszej części artykułu.

Jak przyśpieszyć stronę internetową

Prędkość działania strony internetowej – dobór i konfiguracja serwera

Domain Name System

Serwer DNS jest pierwszym z kolei, do którego nasza przeglądarka przesyła zapytanie po wprowadzeniu domeny, np. www.seo-partner.pl w pasku adresu. Dzieje się tak, ponieważ infrastruktura sieciowa operuje na adresach IP, np. 145.239.94.193. Nazwy domen służą jedynie ludziom w celu łatwiejszego zapamiętania nazw wybranych witryn. Serwery DNS tłumaczą ludzkie domeny na adresy IP, którymi posługują się systemy IT.

Wpływ serwera DNS na prędkość działania strony internetowej jest szczególnie zauważalny przy pierwszym wejściu na witrynę. Kiedy przeglądarka internetowa zorientuje się już, jaki jest docelowy adres IP odwiedzanej witryny – zapisuje tą informację w swojej pamięci podręcznej, dzięki czemu kolejne zapytania są realizowane z pominięciem tego etapu. W tym wypadku jednym z najistotniejszych czynników definiujących czas odpowiedzi serwera, jest jego fizyczna odległość od użytkownika. W skali globalnej infrastruktury sieciowej, jeżeli użytkownik znajduje się na terenie tego samego państwa co serwer, to prędkość komunikatu zwrotnego powinna być satysfakcjonująca. A jak jest w przypadku witryn międzynarodowych? Odpowiedzią jest DNS Anycast.

DNS Anycast – jest rozwiązaniem dla właścicieli stron międzynarodowych. Zasada działania polega na skopiowaniu wpisów strefy DNS dla wybranej domeny na wiele serwerów rozsianych po całym świecie. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy użytkownik dostaje odpowiedź z serwera, do którego ma najkrótszą trasę dostępu. Trochę jak z zamawianiem pizzy – jeżeli chcesz, aby dotarła jeszcze ciepła to dzwonisz do najbliższej pizzerii w Twoim mieście, a nie sąsiednim województwie.

Geolokalizacja jest istotna nie tylko w przypadku DNS, jeszcze większe znaczenie ma dla serwera www, na którym znajdują się pliki strony internetowej. Przeciętna witryna zbudowana na CMS WordPress wymaga zrealizowania od kilkudziesięciu do kilkuset zapytań do serwera o przesłanie kodu HTML, plików JS i CSS, zdjęć, zewnętrznych map, czcionek itp. Aby było szybko – musi być możliwie blisko.

Serwer dla strony internetowej

Dobór parametrów serwera www

Czy kupując nowego laptopa zwracasz uwagę na parametry takie jak prędkość działania procesora, ilość pamięci RAM, czy rodzaj dysku twardego? A może znaczenie ma jedynie cena? Wydać 2000zł czy 5000zł? Prawidłowa odpowiedzieć na to pytanie brzmi – TO ZALEŻY. Analogiczna sytuacja ma miejsce, kiedy szukamy idealnej usługi serwera dla strony www. Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić jest oszacowanie przeciętnego ruchu, który na niej występuje. Jeżeli mamy witrynę typu „mała wizytówka” z pięcioma podstronami dla lokalnej firmy odwiedzanej przez 40 unikalnych użytkowników dziennie, to prawdopodobnie wystarczy nam budżet na poziomie 200zł rocznie. Zupełnie inaczej będzie w sytuacji kiedy posiadamy sklep internetowy mający w bazie 3500 produktów, dzienny ruch na poziomie 25000 unikalnych użytkowników i kilka set sprzedaży – w takiej sytuacji koszt może wynieść nawet kilka tysięcy złotych rocznie.

W SEO PARTNER znaczną większość stron naszych klientów utrzymujemy na serwerach typu VPS z naszą indywidualną konfiguracją zapewniającą idealny stosunek jakość do ceny i potrzeb.

Serwer www to tak naprawdę nic innego jak komputer o specjalnym zastosowaniu. Każde zapytanie użytkownika (żądanie wyświetlenia strony internetowej) wymaga wykorzystania zasobów procesora i pamięci RAM a przechowywane zdjęcia, filmy i teksty – adekwatnej ilości mi